Zehra Nur Altın, Üçüncü Sinema kullanıcıları için “Çok Bilinmeyen Birbirinden Güzel 50 Film” listesi hazırladı. Listede birbirinden değerli, ancak gişede veya sonrasında hak ettiği değeri bulamayan filmleri bulacaksınız.
(Mani Ratnam – 1987 )
(Mikio Naruse – 1960)
(Guru Dutt – 1957)
“Gölgem bile benden kurtulmak istiyor, kederden neden korkayım?”
(Roberto Gavaldon – 1960)
“Ölüm süresi yaşam süresine kıyasla çok daha fazla. Sonuçta hepimiz ölmek için doğuyoruz.Yaşarken ne kazanıyoruz ki? Sürünüp duruyoruz. Bazen onu bile yapamıyoruz. Çalışıp duruyoruz, sorunlarla boğuşuyoruz. Doğduktan sonra, ölüm karaciğerimizde midemizde ya da burada kalbimizde taşıyoruz, ta ki kalbimiz durana kadar. Hatta dışarıda, henüz yeşermemiş bir ağacın gölgesinde oturmuş veya yaşlandığında üzerine çullanmayı bekliyor da olabilir.”
(Larisa Şepitko – 1977)
“Vicdanını bir kenara bırakarak yaşamaya devam edebilirsin.”
(Ryszard Bugajski – 1989)
“– Korkuyordum
– Ben de korkuyorum.
– Neden, ölümden mi?
– Hayır, yalnızlıktan”
(Thomas Vinterberg – 1998)
“Festen filmindeki yanlış, babası ve ailesiyle yüzleşen kahraman için her şeyin sonunda yoluna girmesidir. Oysa gerçek yaşamda, babası ve ailesiyle yüzleşenler için hiçbir şey yolunda gitmez. Festen filminin yanlışı, ailesiyle yüzleşenin delili sunan olmasında yatar. Gerçek yaşamda delil falan yoktur.”
(Vigdis Hjorth’ın Miras adlı romanında film ile ilgili bir yorum. Hjorth, Miras adlı romanını bu filmden etkilenerek yazmıştır, şiddetle okumanızı tavsiye ederim.)
(Yimou Zhang – 1991)
(Marek Koterski – 2002)
(Juraj Herz – 1969)
“Hassas insanlar müzik severler.”
(Andrey Zvyagintsev – 2003)
“Bu kadar kötü olmasaydın sana baba diyebilirdim.”
(Ermanno Olmi – 1961)
(Cristian Mungiu – 2007)
(Hu Bo – 2018)
“Bir profesör, bir balıkçı teknesine biner. Sonra balıkçıya şiirden anlayıp anlamadığını sorar. Balıkçı, ‘hayır’ der. Profesör hayatının yarısın gittiğini söyler. Sonra balıkçıya müzikten anlayıp anlamadığını sorar. Balıkçı yine, ‘hayır’ der. Profesöre hayatının diğer yarısının da gittiğini söyler. Balıkçı ise profesöre yüzme bilip bilmediğini sorar. Profesör, ‘hayır’ der. Balıkçı, ‘o zaman senin tüm hayatın bitti’ der ve profesörü suya atar.”
(Yönetmen Hu Bo, bu filmi çektikten sonra intihar edip hayatına son vermiştir.)
( Marcos Jorge – 2007)
“İnsanlar zayıf varlıklar. Rahatlık veren şeylere hemen alışıveriyorlar.”
(Cristi Puiu – 2005)
(Karl Fredrik Lukas Moodysson – 2002)
“Vaftizine geç kalmış bir bebek gibi hiç beklenmedin, hiç özlenmeyeceksin. Uç dilediğince, gönlünce. Ta ki ufukta silinene dek.”
(Thomas Jahn – 1997)
(Peter Watkins – 1971 )
“Siz sadece bir parça esrar için hapishaneye gönderdiklerinde hemen devrimci kesiliyorsunuz. Ama bu sizin yüzünüzü dağıttıklarında, sizin başınızı kırdıklarında, sizin okula gitmenizi ve iş sahibi olmanızı engellediklerinde, işte o zaman devrimci olmanız gerekiyor.”
(Walter Salles – 2001)
(Miklós Jancsó – 1967)
(Miklós Jancsó – 1966)
(Marco Bellocchio – 1965)
(Bruce Robinson – 1987)
“Geç kaldım, ama neden bilmiyorum, tüm dünyamı kaybettim.”
(Edward Yang – 1985)
“Yalnız kalmam lazım. Son zamanlarda çok hata yaptım. Beni uyaracak kimse de yoktu. Her şeyi düşünmem lazım.”
(Gustavo Taretto – 2011)
“Gözlem yapmak hem var olmak hem de olmamaktır. Ya da farklılaşmaktır.”
(Shunji Iwai – 2001)
“El üstünde tuttuğunuz şeyler, arkadaşlarınız, aileniz, aşkınız, sizi en çok incitenlerdir. Bununla yaşar gidersiniz”
“Eğer birinin sevdiği her şey diğerini üzüyorsa, birlikte yaşamak delilik olur değil mi?”
(Hirokazu Koreeda – 2015)
“Kalp sıkıntısı olan birisiyle yüz yüze olmak kolay değildir.”
(Wim Wenders – 1977)
(Atıf Yılmaz – 1986)
“Yoksulları ‘kader’ deyin, uyutun. Uyananı ‘para’ verin, susturun. Susmayanı ‘zora’ koyun, çektirin. Böyle gelmiş böyle gitsin, sürdürün.”
(Mike Leigh – 1988)
“Ailelerin modası geçmiş, bir işe yaramazlar.”
(Dardenne kardeşler – 1999)
(Jafar Panahi – 2000)
(Hal Hartley – 1990)
“Televizyon toplumun afyonudur. Ben televizyon izlemem. – Neden? – Kanser yapar.”
(Jafar Panahi – 2003)
(Dardenne Kardeşler – 2014)
(Majid Majidi – 2005)
“Hiçbir nankörlük kalbimizi, yardım etmek için cürümler işlediğimiz insanların nankörlüğü kadar yaralamaz. O kahrolası insan, ne nankör şey.”
(Tony Gatlif – 2000)
Filmin yönetmeni Tony Gatlif, son filmi olan Vengo’yu şu şekilde anlatıyor; “Bir çığlık, bir şarkı, hayata, aşka, mateme ve kan diyetine dair bir ilahi.”
(Tony Richardson – 1966)
(Atıf Yılmaz – 1987)
“Tek kelime konuşmadan akşamı ettik. oysa neler söylemek istiyordum sana. bir ayrılık işareti miydi bu? yalnız seni sevdim.”
(Jens Lien – 2006)
(Goran Dukic – 2006)
“Belki sadece birlikte olma şansımın olmadığı kişilere aşık oluyorumdur.”
(Nawapol Thamrongrattanarit – 2019)
“Herkes kendisi için en iyisini seçmek zorunda. Görmek istediğimizi görürüz. Hatırlamak istediklerimizi hatırlarız. Bazı şeyler sırf sen unuttun diye yok olup gitmez.”
(Yuki Tanada – 2008)
“-O zaman sen kendini bulma çabasındansın.
– Kendimi bulmak filan istemiyorum, ne olursa olsun kendi tuzunla kavrulmalısın . Kendimi bulma çabasında olduğumdan değil seçeneğim olmadığı için buradayım. Hiçbir yere ait olmadığını ve seni kimsenin tanımadığı bir yerde yaşamak istediğin hissettiğin oldu mu?.”
(Shinya Tsukamoto – 1998)
( Aki Kaurismäki – 1985)
“Kış geliyor ve biz hiçbir yere gidemedik.”
(Asgar Ferhadi – 2018)
(Hong Sang-soo – 2018)
“Sonuçta insanlar duygulardır, duygular ise saf, güçlü, değerli, ucuz ve çekicidir.”