Home > İnceleme - Analiz > Tur Rehberi: Plansız Yolculukta Bir Komedi

Tur Rehberi: Plansız Yolculukta Bir Komedi

Hakan Algül’ün yönetmen koltuğunda oturduğu, senaryosunu ise Cem Gelinoğlu, Onur Dur, İrem Tuğba Erol ve Muammer Tali’nin yazdığı 2025 yapımı Tur Rehberi, Cem Gelinoğlu’nun canlandırdığı ve başına gelen talihsiz olaylar neticesinde geçici olarak tur rehberi olan Ercüment karakteri etrafında dönen bir hikâyeyi anlatıyor. Film, yaşlı bir tur ekibiyle çıkılan bir yolculuğun kaosa sürüklenmesini konu alıyor. Beklenmeyen olaylarla dolu bu seyahatte, kahkaha ve birazcık adrenalinin yanı sıra, hüznü de barındıran bir anlatı öne çıkıyor. Ancak Tur Rehberi, Hakan Algül’ün komediye dayalı filmografisiyle kıyaslandığında söyleyecek fazlasıyla yeni bir şey sunmuyor.

Beklentilerin Altında Bir Performans

Filmin başrol oyuncusu Cem Gelinoğlu, Ercüment karakterine enerjik bir hava katıyor. Ancak, izleyiciler özellikle Gelinoğlu’nun Aykut Enişte serisindeki canlı ve sahneyi dolduran performansından sonra burada daha sönük (belki de vasat demek daha doğru olacak) bir oyunculuk görüyor. Gelinoğlu’nun bu rolle izleyiciyi hem güldürme hem de duygulandırma çabasını takdir etmek gerekse de, komedi unsurları yeterince yaratıcı veya vurucu değil. Dram tarafında ise yaşlı karakterlerle kurulan duygusal bağ, filmin daha akılda kalıcı olmasını sağlıyor.

Dram ve Komedi Dengesi

Filmde çok fazla gülmeyi bekliyorsanız hayal kırıklığına uğrayabilirsiniz. Yalnız, güldürme noktasında filmde Muharrem karakterini canlandıran Engin Türkoğlu’nun performansını ve filme katkısını yabana atmamak gerekiyor. Tur Rehberi’ndeki komedi ögeleri, hikâyedeki absürt anlar ve yaşlı yolcuların komik şikayetleri etrafında şekilleniyor ancak, mizah çoğu zaman etkili bir çıkış yakalayamıyor ve temposu düşüyor. Buna karşın, huzurevindeki yaşlı insanların hayatları ve onların bireysel hikâyeleri, filme beklenmedik bir derinlik kazandırıyor. Seyirciye yaşlılığın getirdiği hüzün ve izolasyon hissini etkileyici bir şekilde aktarmayı başarıyor. Bu noktadan ele aldığımızda filmin dram ile komedi arasındaki dengeyi korumayı başardığını söylemek yanlış olmaz.

Sinematografi ve Müzik

Filmin tema müziği olan Akdeniz, hikâyenin atmosferine uyum sağlıyor ve izleyiciyi -büyük ölçüde- sıkmadan şekillendirilmiş bir dinleme deneyimi sunuyor. Mekân kullanımında ise Hakan Algül’ün turizm turlarını ve yolculuk kaosunu gösterme konusundaki becerisi dikkat çekiyor. Ancak, sinematografi konusunda vasatın üzerine çıkamayan filmin görüntü yönetmeninin Yalçın Avcı olduğunu görmek ise şaşırttı, zira Avcı’nın diğer filmlerinde çok daha başarılı sahneler izlemiştik.

Son Söz

Tur Rehberi, komedi ve dramı bir arada sunmaya çalışan bir yapım olarak ilgi çekiyor, ancak filmin fragmanında gördüğümüz “yılın en çok beklenen filmi” iddiasının hakkını ne yazık ki veremiyor. Cem Gelinoğlu hayranları için ortalama bir deneyim sunarken, huzurevi sakinlerinin hikâyeleriyle duygu yüklenmiş bir şekilde seyirciye ulaşıyor. Yılın ilk yerli komedisi benim beklentimi karşıladı mı? Açıkçası karşıladı. Ama yine de aynı imkânlarla daha iyi bir film de kesinlikle yapılabilirdi. Yaşlıların hayatımızdaki yerini düşünmemize neden olan hüzünlü bir arka plana da sahip olan bu film, Aykut Enişte kadar hatırda kalıcı olmasa da, izleyici sayılarının gitgide düştüğü şu günlerde sinemada izlemeye değer bir yapım olarak karşımıza çıkıyor.