O Slavnosti A Hostech (A Report On The Party And Guests), Çek yönetmen Jan Němec’in yönettiği aynı zamanda Ester Krumbachová ile senaristliğini de yaptığı 1966 yapımı siyasi hiciv filmidir. Film totaliter rejimleri alegorik bir şekilde aktardığından iki yıl boyunca yasaklanmış ve 1968 Prag Baharında kısa bir gösterim süreci geçirdikten sonra tekrar yasaklanmıştır.
Film kırda bir grup insanın pikniğiyle başlar. Davete gitmek için harekete geçtiklerinde tuhaf ve tekinsiz olayla, bir şakayla karşılaşırlar. Ve hepsi olayın garipliğini sorgulamadan uyma davranışını sergiler. Film boyunca olayların garipliğini sorgulama kısmını sadece Evald Schorm’un canlandırdığı karakterin bakışlarında yakalıyoruz zaman zaman.
Davet sahibinin gelmesiyle olayın şaka olduğu anlaşılır ama bu şaka sırasında uyma davranışını bırakan karakterin (Karel) tartaklanmasına şahit oluruz. Şakacımız (Rudolf) dün davet sahibi tarafından evlat edinildiğinden Karel daha suçlu atfedilir kendi grubu içerisinde.
”Çizgiyi geçti, çünkü o eski bir isyancı. (gruptan biri)
-Hayır, ben demokratım. (Karel)
-Bende öyle. (davetin sahibi)
-Bende, bende, bende… (grubun çoğu)”
Film boyunca karakterlerde seyirciyi irrite eden bir konformizm, uyma davranışı hakimdi. Sürekli birbirine katılma hali, tekdüze davranışlar, birileri öncülüğünde başlama, hiyerarşik bir yapı ve bu yapıyı benimseme, sembolik sınırlara uyma gibi tutumlar görmekteyiz. ”Öyle ki birbirinden farklı sandalyeler bile uyum halinde.” Film bizlere insanların bu derece konformist davranışları sergiledikçe düşünen, sorgulayan, mantıklı sıfatlarının insan eylemlerine ait olmadığını göstermekte sanki. Antikonformizle barışı sağladığımız yarınların inancıyla…
İyi seyirler.